روستای میانا

این وبلاگ برای خدمت رسانی به همولایتی های عزیز ایجاد گردید

روستای میانا

این وبلاگ برای خدمت رسانی به همولایتی های عزیز ایجاد گردید

میاناشناسی(تصویری)

خوش امدید


میانا در یک نگاه

روستای میانا از توابع دهستان بنافت بخش دودانگه شهرستان ساری می باشد .این روستا در ۷۵ کیلومتری جنوب ساری و۱۴ کیلومتری مرکز بخش دودانگه در دامنه سلسله جبال البرز با ارتفاع ۱۱۰۰-۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است از نظر اقلیمی با توجه به منطقه کوهستانی زمستانی  سرد و یخبندان و تابستانی معتدل و خنک دارد و از نظر موقعیت مکانی از قسمت شمال و شمال غربی به روستای جورجاده و از طرف غرب به روستای سنگده و از قسمت شرق به رشته کوه البرز محدود می گردد که از روستا های پرجمعیت دودانگه می باشد.دو جاده ارتباطی این روستا را به اطراف و مرکز استان متصل می کند یکی از مسیر پل سفید سنگده و راه دیگر مسیر سد سلیمان تنگه به محمد آباد و میانا می باشد.تاریخ مکتوبی از قدمت روستا در دست نیست ولی آنچه از قرائن و شواهد آثار باستانی باقیمانده در اطراف آن در منطقه (ارات) و (بولا) که هم اکنون از جنگل انبوه پوشیده است بر می آید نشان از تمدن و شهر نشینی در گذشته های دور دارد که در اثر زلزله قرن ششم تخریب شده است و مردم در این محل و روستاهای اطراف سکونت کردند.همچنین وجود معدن سرب و فلورین در مجاورت شرقی آن که اولین مرحله بهره برداری آن را در دوره شداد نقل می کنند با تونل های متعدد حفر شده در دل آن که در نزد اهالی به دیو چاه معروف بوده است حکایت از تمدن و آگاهی از فنون استخراج و بهره برداری مردم آن زمان دارد.ساکنین میانا اغلب کشاورز بوده و در شرکت چوب فریم در سنگده نیز مشغول کار می‌باشند. از رسوم جالب توجه در میانا می‌توان به «تیره ماه سیزده»، «حسن گالوشک(از رسوم بسیار قدیمی که برای بارش باران انجام می شد)»، «چهارشنبه سوری»و همچنین آیین نوروز و محرم اشاره کرد. بازی مورد علاقه مردم در جشنهای عروسی «بورده بورده» بود که امروزه کمتر رواج دارد.

جاذبه های طبیعی:  

 این روستا چشم اندازها ی زیبا و جالب توجهی دارد.کوه ها و جنگل های انبوه پستی وبلندی های سرسبز و دلگشا چشم هر بیننده را خیره می کند . رودخانه اشک که به رودخانه چهل چشمه مشهور است در شرق این روستا با چندین شعب از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد و دارای آب بسیار زلال به مانند اشک چشم که (شاید به همین دلیل آنرا اشک نامیده اند) از زیر درختان انبوه و سر به فلک کشیده جاری می گردد دارای ماهی قزل آلا خال قرمز بوده است که متاسفانه در حال انقراض می باشد جاذبه ها و تفرجگاه های بسیاری دارد از جمله ان آبشار بز پل ـ سنگ نو  و میان رود می باشد و نیز از  دیدنی های    بی نظیر این روستا یخچال طبیعی (یخ اوه) (غار سنگی و آب معدنی فکچال)  منطقه(خاروندجینگا)(میان بیشه)(اوبن)(خودسرا) رشته کوه های(گوگلی)(دهانه گوگلی)منطقه ییلاقی پشت کوه (اوپرت) (سرخده) و جنگلهای انبوه از گونه های نادر درختی (راش)(ملیج)(بلوط)و....که بسیار شگفت آور است. منطقه ییلاقی اوپرت و سرخده در پشت جبال البرز دارای زیبایی های خاص و مراتع بسیار وسیع و سرسبز و زمین های قابل کشت است و در فصل بهار و تابستان با گل های زیبا و گیاهان دارویی اهالی روستا را بسوی خود می کشاند.     

ییلاقات : مردم روستای میانا در گذشته اغلب به کار کشاورزی و دامپروری مشغول بودند به همین دلیل در مناطق ییلاقی و سرد سیر که در آنسوی سلسله جبال البرز قرار دارد و هم اکنون جزو استان سمنان محسوب می شود در فصل گرم به کار کشاورزی می پرداختند منطقه ییلاقی اپرت یکی از این محلهاست که هم اکنون نیز زمین های این منطقه زیر کشت اهالی قرار دارد و در فصل تابستان جایی بسیار مناسبی برای گذراندن اقات فراغت می باشد.

 مکانهای مذهبی:

دو بنای مذهبی یکی مسجد جامع که در سال ۱۳۰۱ (ه-ق) تاسیس گردیده که در سالهای اخیر بازسازی و تجدید بنا شده است و دیگر مسجد ابوالفضل العباس (ع) با مناره های زیبا که در سال ۱۳۴۹(ه-ش) بنا شده است بیانگر اعتقادات مذهبی اهالی متدین این روستا می باشد و نیز زیارت گاه امام زاده ابراهیم در جنوب غربی زیارتگاه عاشقان دلسوخته این دیار می باشد.  

 

معدن سرب و فلورین   :

این معدن در 40 کیلومتر شرق ایستگاه پل سفید و در روستای میانا در جنوب استان مازندران واقع شده است. فاصله معدن تا قائمشهر 88 کیلومتر است. 
پروانه بهره‌برداری در سال 1354 به نام شرکت شاهین صادر شده است. این شرکت برای مدتی به بهره‌برداری فلورین مبادرت و محصول استخراجی را به شرکت ملی فولاد فروخته است. در اواسط سال 1365 معدن به شرکت منطقه‌ای معادن مازندران واگذار گردیده است و این شرکت معدن را تجهیز و به بهره‌برداری ادامه داده‌ است. در سال 1369 تحقیقات فرآوری در مقیاس آزمایشگاهی توسط مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی بر روی معدن انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داده است که بهترین روش برای دستیابی به کنسانتره فلورین با عیار سرامیکی روش فلوتاسیون می‌باشد. 
 طول رگه اصلی در حدود 750 متر است و عمق رگه در حدود 40 متر تعیین شده است. 
ذخیره مورد تأیید در گواهی کشف 500،000 تن با عیار 56/46 درصد فلورین و 1/11 درصد سرب تعیین شد ولی در محاسبات بعدی توسط شرکت شاهین ذخیره قطعی معدن،17000
۰۰تن با عیار 30 درصد فلورین و 7 درصد سرب برآورد گردیده است. با توجه به اینکه مواد باطله روی معدن حاوی مقدار کمی فلورین و سرب است. ذخیره معدن 1 میلیون تن با عیار 30 درصد فلورین و 7 درصد سرب از طرف وزارت معادن و فلزات مورد تأیید قرار گرفت. بر مبنای آخرین گزارش وزارت معادن در بهمن 1378 ذخیره قطعی این معدن 338،000 تن گزارش شده است. در نمونه‌های سنگ جوری شده به خصوص در نمونه‌هایی که عیار فلورین به حد اسیدی نزدیک می‌شود ناخالصی‌های گانگ، مواد فلزی و مضر بسیار کم است. این کانسار به علت وسعت و ذخیره جزو مهمترین ذخایر فلورین ایران به شمار می‌رود.



میانا-miyana


: غریبه

میانا ته خجیری ته خجیری
خدایی بی نظیری بی نظیری


: عیسی

سلام به نظر من به دلیل مه زیاد در ان منطقه در قدیم به میانا نامگذاری شده است.


: زینگال

دوستان عزیز همانطور که میدانیددر گذشته های بسیار دور دامدارانی که از روستاهای فریم و نقاط دیگر به سمت کوه حرکت میکردند اتراقگاه انها مکانی بوده که ما الان به نام میانا میشناسیم لذا این مکان بنام میانراه (میان راه) بوده که به مرور زمان به میانا تغییر یافته است .جهت کسب اطلاعات بیشتر توجه شما را به کتاب بنافت سرزمین من اثر استاد یداللهی جلب میکنم.


: میانا

میانا رامیتوان گفت میاناب میان دوآب پایین دره واشک
میانا را میتوان گفت میانه و میان بند چون بین کوه ودشت واقع شده است در زمان گذشته وحال دامداران از این مسیر حرکت میکنندواینها اصطلاحات جغرافیایی هستند
ولی میتوان گفت میانا یک قطعه از بهشت است
خوب باید آباد ونگهداری کنیم
ازاین نعمت الهی کفران نکنیم یعنی گناه نکنیم
خدا را شاکر باشیم از این همه زیبایی ممنونتان


: میلاد جعفری

سلام-تا آنجایی که من اطلاع دارم دلیل نامگذاری میانا به خاطر مه زیادی بود که وجود داشت.


: mohammad hassanpoor

شاید به زبان فارسی از زیادی مه گرفتگی این اسم براش انتخاب شده.


انقدر مه میگرفته ملت خسته شدن گفتن دیگه میا نا

میانا در فرهنگ لغت دهخدا

میانا.  دهی است از دهستان بنافت بخش دودانگه ٔ شهرستان ساری ، واقع در 8 هزارگزی جنوب کهنه ده با 620 تن  

 سکنه . آب آن از چشمه و راه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3).


میانا ته بلاره 
شک کلا ونگ بورده آسمون 
نکنه دیگه جا ندارنه 
میانا وسه مه دل روش کشنه 
خله توم که مه دل ته وسه بیقراره 
گت میانا همندی 
وقتی اسب ره دانه تاجندی 
پیر وجوون دل وا ورده تا خورده میانا 
دیگه وه نوم ندارنه مثل مه دفتر وه گوم بهیه 
مه دل هول دره که نتونم دواره پا بزنم 
میانرو میانه میانا جان ته بلاره 
مه چش سو دنیه وقتی که بوینم 
دار بلندی خانه دره مره کلاق اشنه 
اما مردم خانه هسته دیگر چل وچو بورده 
دیگه بوی میانا ره ندنه هر جا که دوم 
مه دل بند ته هستی بی خواد نیه که هوار کشمبه 
میانا نذری نیه گوشت قربونی نیه 
بهیم با همدیگر فکری هاکنیم میانا ره در آینده بوینیم 
میانا مه جان مه دل ارمون مه عشق و ایمونه



توسکاچال  toskachal





توسکا چال به جایی گفته می شود که درخت توسکا زیادی داشته باشد قبل از مرضیه کلاحومه غربی وجنوبی مدرسه قدیمی

: اشک حسرت

توسکاچال کلمه مرکب است از توسکا+چال جایی که توسکا زیاد داشته باشد. ولی در میانا نزدیکی پایین دره حومه خونه عباس نصیری و مدرسه قدیمی و اطراف آن اطلاق می شودکه در گذشته نه چندان دور توسکا زیاد داشته است.


گانگ تکgange tek


ازجلوی منزل علی بابا تامنبع اب موجودجلوی خونه اقای کریمی
قدیم جهت جمع اوری اب ازسفال که به صورت ناودان است
میگفتند گانگ


: زینگال

بخاطر وجود منبع اب قدما کلمه گانگ را بکار میبردند

گانگ تک به محدوده پشت منزل مرحوم احمدعلی اصغری اطلاق میشود.


انجیر چشمه-angir cheshmeh




: استا مهرداد

من شه ندونستمه اما سوال هکردمه مره بهوتنه سراله خورشیدیان سره پلی چشمه را انجیرچشمه گاتنه

در قدیم در این مکان درخت انجیر وجود داشت که الان در داخل باغ اقای خورشیدیان و مرحوم محمدولی خورشیدی که دقیقا"پشت این چشمه می باشد درخت انجیر وجود دارد به این چشمه (چشمه سر ) هم می گویند




لیلم-lilem

: علی اکبر دهخدا

لیلم کلمه ای است همجریان با لملوار ,جایی که بوته تمشک (لم) وبوته گیاهان دیگر انبوه و ناهنجار باشد به اصطلاح محلی میگوییم لم لوار , لذا به جایی که تورفتگی داشته باشد لی گفته میشود و متقابلا جایی که برامدگی داشته باشد لم گفته میشود و اصطلاح مرکب آن لی لم میشود

در لیلم بیشترین باغ این منطقه به اقای پنجعلی خورشیدیان تعلق دارد


مست کلا-mast e kela

: شکلایی

سلام مکان مست کلا همان جلوی خونه اقای یوسفی می باشد ولی "کلا" در مازنداران بیشتر به معنی ابادی می باشد و اکثر روستاها این پیشوند را دارند واحتمالا در گذشته این مکان درخت داشته است و پس از اباد کردن این مکان و تبدیل ان به زمینهای کشاورزی این پیشوند را به ان داده اند و در مورد اینکه چرا به ان "مست کلا" می گویند "کلا" یعنی کوزه و در قدیم گنج را در ان می گذاشتند بزرگان می گویند در این منطقه گنج بسیار بوده است و انقدر کوزه در این منطقه در اثر حفاری غیر مجاز پیدا شد که به ان "مست کلا" می گویند


: میانا

مس کلا جلوی خانه آقای حبیب یوسفی وزمینهای زیر فوتبال زمین را گویند.



اطاق سر etagh sar


:

محل توقف پهندری که قصد رفتن به هیکو رامی کردند اتراق سر درست است محل استراحت جلوی خونه پرویز فرهادی

: میانا

فکر کنم جلوی حیاط آقای پرویز فرهادی و باغ اسماعیل فرهادی را ،اطاق سر گویند.
دلیلش را نمی دانم


گتی تپه یا gati tappeh



:ناشناس

گت تپه  جایی از میانا بیه که الان اونجه کارخانه ابمعدنی بزه بیه


گد میانا و خورد میانا


gad miana   &    khordmiana



: میانایی


سلام ظاهرا" گد میانا" که از نامش پیداست از خورد میانا بزرگتر است و در قدیم به باغ مرحوم نجات فرهادی و اطراف ان تا زمینهای خانه بهداشت تا "د او""de oo"را "گد میانا" می گفتند و هست و اما "خورد میانا" را به زمینهای زیز مدرسه پاجی و منزل مرحوم اسماعیل جی جاد و کنار و زیر حمام روستای پاجی را "خورد میانا"می گفتند و هست این شاید برای اهالی پاجی هم جای تعجب باشد ولی به بزرگترهای خود مراجعه نمائید