روستای میانا

این وبلاگ برای خدمت رسانی به همولایتی های عزیز ایجاد گردید

روستای میانا

این وبلاگ برای خدمت رسانی به همولایتی های عزیز ایجاد گردید

عملکرد صندوق خیریه سحاب رحمت امام علی(ع)میانا


بسم الله الرحمن الرحیم

 

" یا ایها الذین آمنوا  انفقوا مما رزقناکم  من قبل ان یاتی یوم  لا بیع فیه و لا خله و لا شفاعه"

ای کسانی که ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزی داده ایم، انفاق کنید، پیش از رسیدن روزی که در آن روز (قیامت) نه داد و ستدی است و نه دوستی و واسطگی (و هیچ کدام به کار نمی آید)

(سوره بقره؛ آیه 254)

 

" المال و البنون زینه الحیاه الدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا "

(سوره کهف، آیه 46)

وَالباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً وخَیرٌ أمَلاً (1)
و نیکى‏هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و امیدوار کننده‏ تر است.
پیامبر صلى الله علیه وآله: إذا ماتَ الإنسانُ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلّا مِن ثَلاثٍ: إلّا مِن صَدَقَةٍ جاریَةٍ أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صالِحٍ یَدعُو لَهُ؛ (2)
با مرگ انسان، رشته عملش قطع مى‏شود، مگر از سه چیز: صدقه جارى (وماندگار)، دانشى که مردم از آن بهره ‏مند شوند، و فرزند نیکوکارى که برایش دعا کند.
امام على‏ علیه السلام: الصَّدَقَةُ و الحَبسُ ذَخیرَتانِ فَدَعُوهُما لِیَومِ هِما؛ (3)
صدقه و وقف دو ذخیره ‏اند، آنها را براى روز خودشان (قیامت) وانهید.
امام صادق ‏علیه السلام: تَصَدَّقَ رَسُولُ اللَّهِ‏ صلى الله علیه وآله بِأموالٍ جَعَلَها وَقفاً؛ (4)
پیامبر خدا اموالى را صدقه داد و آنها را وقف کرد.


امام صادق ‏علیه السلام: قَسَمَ رَسولُ اللَّهِ‏صلى الله علیه وآله الْفَی‏ءَ فَأصابَ عَلِیّاً أرضٌ فَاحتَفَرَ فِیها عَیناً فَخَرَجَ مِنها ماءٌ... فَقالَ: هِیَ صَدقَةٌ بَتّاً بَتْلاً فی حَجیجِ بَیتِ اللَّهِ و عابِرِ سَبیلِهِ

لاتُباعُ و لاتُوهَبُ و لاتُورَثُ؛ (5)
پیامبر خدا غنایم را تقسیم کرد. قطعه زمینى به على رسید. على در آن زمین چشمه‏اى حفر کرد و چشمه به آب رسید... حضرت فرمود: «این صدقه (و وقفى) است که آن را به طور قطعى (از ملک خویش) جدا کردم و به حاجیان خانه خدا و در راه‏ ماندگان حجّ، مخصوص گردانیدم؛ نه فروختنى است، نه بخشیدنى و نه ارث بردنى.

درباره وقف وارزش و ویژگی های آن روایات متعددی نقل شده که چند نمونه را بیان می کنیم در حدیث مشهوری از رسول خدا(ص) نقل شده که فرموده اند:

" اذا مات ابن آدم انقطع عمله، الا فی ثلاث، صدقه جاریة، او علم ینتفع به، او ولد صالح یدعو له."

هر گاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می شود مگر از سه چیز: صدقه جاریه ( وقف به عنوان نمونه ای از صدقه جاریه) علمی که از آن سود برده شود. یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.(1)

رسول گرامی اسلام در حدیث دیگری می فرماید:

" ان مما یلحق المومن من عمله و حسناته بعد موته علما نشره و ولدا صالحا ترکه، و مصحفا ورثه او مسجدا بناه، او بیتا لابن السبیل بناه او نهرا اجراه، او صدقة اخرجها من ماله فی صحته و حیاته و تلحقه من بعد موته." چند چیز است که بعد از مرگ مومن پاداش آنها به او می رسد، علمی که از خود به یادگار گذاشته باشد.فرزند صالحی که جاشنین خوبی، برای او باشد. قرآنی که به ارث گذاشته باشد، مسجدی که ساخته، منزلی که برای مسافران در راه مانده بنا کرده، نهری که آن را جاری ساخته است و صدقه ای که در حالت حیات و زندگی خود انجام داده باشد.(2)

و در روایت دیگر چنین می فرماید:

"کسی که در کنار جاده ای برای عابران منزلی بسازد، خداوند در روز قیامت او را بر مرکبی که از گوهر، تزیین شده سوارمی کند و نور صورت او بر تمام نورها برتری می یابد تا آنجا که برابر نور حضرت ابراهیم قرار می گیرد و مردم  می پرسند، آیا این فرشته ای از فرشتگان است. هرگز مانند او را ندیده ایم و با شفاعت وی هزار هزار انسان به بهشت می روند."(3)

امام صادق (ع) در روایتی می فرماید:

"هیچ پاداشی انسان را پس از مرگ تعقیب نمی کند مگر در سه خصلت: صدقه ای که در زمان حیات بدهد که این صدقه پس از مرگش تا روز قیامت به عنوان صدقه موقوفه غیر قابل ارث جریان خواهد داشت. یا سنتی نیکو که آن را بنیان نهد که خود بدان عمل کرده و دیگران نیز پس از او بدان عمل کنند یا فرزندی که برای او طلب مغفرت کند."(4)

و بدین مضمون از امام صادق(ع) روایات متعددی نقل شده  که نقل همه آنها باعث طولانی شدن بحث می شود، بدین جهت شما را به مصادر آن ارجاع می دهیم.(5)



درمعارف دین مبین اسلام وسنت نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) مخصوصاًمولای متقیان علی (ع)به نیکوکاری ودستگیری از محرومان ویتیمان بسیار تاکید شده است چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید آنهایکه از مال خود به فقراء در حال وسعت وتنگدستی انفاق می کنند وخشم وغضب فرو نشانند واز بدی مردم در گذرند( چنین مردمی نیکوکارند)وخدا دوستدارنیکوکاران است برای نشر وترویج این معارف عالیه ونیز جمع آوری وهدایت کمکهای اندک در مسیر درست وقابل توجه شدن این کمکها ودوری از هرگونه ریا خودنمایی حفظ آبروی مومنین نیازمند جمع زیادی از افراد خیر خواه ونیکو کار روستای میانا انجمن خیریه امام علی (ع) (سحاب رحمت )را تاسیس وآغاز به فعالیت نموده اند که از نظر تشکیلات دارای هیات امنا،مجمع عمومی ،اعضای نیکوکارو اساسنامه می باشد .
منابع مالی انجمن از طریق حق عضویت ماهانه وکمکهای خیر خواهانه افراد خیر و... تامین میشود واین منابع با تصویب هیات امنا به اهداف ذیل به الویت افراد محل هزینه خواهد شد :
1-کمک به بیماران خاص وصعب العلاج وحمایت از خانواده آنان
2- کمک به یتیمان ومحرومان بی سرپرست یا بد سرپرست
3-کمک به جوانان نیازمند جهت فراهم نمودن مقدمات ازدواج
4- کمک به دانش آموزان ودانشجویان نیازمند

چناچه میدانیددرشرایط اقتصادی امروز که هزینه های بیماری ویا غیره بسیار بالاست هر یک ازما به تنهای نمی توانیم کمک قابل توجهی به افراد نیازمند داشته باشیم اما با تعاون وهمکاری در این کار خیر می توان از نیازمندان محل دستگیری کرد همانطور که این انجمن از بدو تاسیس تا کنون کمک های قابل توجهی به نیازمندان محلی وبعضاً غیر ه انجام داده و هر سال در ماه محرم در مجمع عمومی گزارش عملکرد داده است امید است این حرکت خداپسندانه با حمایت نیکوکاران عزیز ادامه داشته باشد با عضویت خود و فرزندان خود با حد اقل عضویت ماهانه هزارتومان این انجمن را یاری فرمایید جهت عضویت به برادر عیسی خورشیدی تماس بگیرید 09112562945 وکمکهای خیر خواهانه خودرابه شماره حساب 13-3039224-55-3149 بانک انصار واریز یا شماره کارت6273811047846859 بنام عیسی خورشیدی میانائی (حسابدارموسسه خیریه)واریزنمایید (خواهشمنداست درصورت واریزمبلغ را به ایشان پیامک کنید). و فیش واریزی را تحویل صنوقدارانجمن بدهید وبا ثبت نام فرزندان خود در این کار خداپسندانه کمک به نیازمندان را به آنها بیاموزید وفرهنگ شیعه علوی را ترویج کنید وآنها را از خطرات وحوادث بیمه نمایید.


اعضای هیات امنای انجمن خیریه سحاب رحمت میانا
1- قربانعلی خورشیدی فرزند علی اکبر
2-حسین خورشیدی فرزند محمد علی
3-اسماعیل خورشیدی فرزند حاج بابا
4- سید علی ساداتی فرزند سید قاسم (برحمت خدا رفت روحش شاد)
5-چنگیز فرهادی فرزند اسماعیل
6- علیجان جعفری فرزند خیرالله
7-داریوش قاسمی فرزند عباسعلی
8-علیر ضا عباسی فرزند علی گدا
9- عیسی خورشیدی فرزند محمود
10- محمد ولی پور فرزند رمضان
11-منوچهر یوسفی فرزند علی حسین

12-فرج اله جعفری فرزند خیرالله

13-محمد(شعبان)برزگر فرزند اسداله

14-محمدجعفری فرزند علی بابا

15سید فرجادساداتی فرزند سید علی

16-علی اصغر عباسی فرزند علی گدا


عملکرد مالی صندوق از سال 86 تا سال آبان93
درآمدها:

کل درآمد اعم از نقدی وغیرنقدی: 253،115،500 ریال
درآمد از حق عضویت از آعضا : 93،440،000 ریال
درآمد از افراد خیر غیرعضو ومتفرقه : 159،675،500 ریای
خرجکردها:
کمک به بیماران کم درآمد :78،400،000 ریال
کمک به افراد بی سرپرست :52،300،000 ریال
عیدی به افراد کم درآمد :10،750،000 ریال
کمک به تهیه جهیزیه نو عروسان :85،000،000 ریال


«... فَبَشِّر عِبادِ الَّذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَه...» زمر/17 
(پس مژده به بندگان من، کسانی که سخن‌ها را می‌شنوند و سپس نیکوترین آن را انتخاب می‌کنند 
اهالی محترم ومتدین روستای میانا 
با احترام وعرض سلام ، چندسالی است که پذیرایی سنگین روز سوم نگرانی و تشویش واضطراب بعضی ازصاحبان عزا را درپی داشته است خصوصاً اگر فرد از دست رفته، بیماری صعب العلاج داشته وهمه دارایی اش صرف مخارج سنگین درمان شده وبرای بازماندگان صغیر ویتیمش جزقرض چیزی باقی نگذاشته است انصافاًچه باید کرد قرض بچه های یتیم را ادا کرد یابراساس رسم محل با گرفتن مراسم سنگین« ناهار دهی »بر قرضش بفزاییم. بعضی خواهند گفت، دراین صورت اقوام به هزینه های مراسم کمک خواهند کرد ،راستی به جوانمردی وانصاف نزدیکتر نیست اکر بناست برادران و خوهران واقوام بعد از مرگ برای مراسم کمک کنند این کمک در زمان حیات فرد قبل از مردن باشد چون امید به زندگی است اما الان نه آن امید وجود دارد نه این خرج سودی به حال این مرده می بخشد خصوصاً اگر میت حقوقی از حق الله یا حق الناس به گردن داشته باشد ودر فشار قبر وعذاب برزخ گرفتار باشدبه نظر شما کدام مهمتر است نجات او از عذاب، یا برپایی مراسم سنگین خوتان قضاوت کنید ! 
همه ما مسلمانیم ببینیم دین مقدس اسلام در این باره چه میگوید : 
در احادیث وروایات آمده وقتی جعفربن ابیطالب به شهادت رسید پیامبر صلی الله علیه وآله به فاطمه سلام الله علیها دستور داد تا سه روز برای اسماء بنت عمیس که همسر جعفر بود غذا ببرد و زنان نزد همسر جعفر بیایند و عزاداری کنند و غذا بردن تا سه روز نزد مسلمانان سنت گشت «وسائل الشیعه جلد 2 حدیث 3499 » امام صادق علیه اسلام فرمود : غذا خوردن نزد اهل میت از کارهای دوران جاهلیت است سنت اسلامی این است که برای اهل میت غذا بفرستند « وسائل الشیعه جلد 2 حدیث 3502» 
مراجع تقلید از جمله حضرت امام خمینی ره وحضرت آیه الله مکارم شیرازی به این سنت اسلامی تاکید کرده اند 
اما از این نکته نباید غافل شویم که برپا کردن مراسم عزا و دادن تسلیت به صاحبان عزا یک امر فطری وسنت اسلامی و پسندیده است اما می توان این مراسم سوم را همانند دیگر روستاهای همجوار ودور دست در بعداز ظهر با هزینه کمتر برگزار کرد و به همان اهداف رسید واز نگرانی واضطراب صاحبان عزاکه سخت در فشار روحی هستند و حالت عادی ندارند کم کرد ودر اینجا از برادرانی که تمکن مالی دارند ومی خواهند همانند گذشته مراسم سنگینی برگزار کنند در خواست میشود برای خشنودی خداوندرعایت حال دیگران که توانایی چنین مراسمی راندارند مراسم سوم را سبک برگزار نمایند وبخشی از مخارج هزینه ها را به نیت اموات به امور خیریه وکمک به نیازمندان وبیماران اختصاص دهند که مطمئناً ثواب آن بیشتر از ناهار دهی روز سوم است. 
هرچند در سالهای گذشته وسیله ایاب ذهاب فقط مینی بوس بوده وکسانی که برای عرض تسلیت می آمدند مجبور بودند بمانند ولی دراین سالها به شکر خداوند وسیله ایاب وذهاب فراوان شده وضرورتی برای ناهار دهی وجود ندارد واز برادران دلسوز وخیر اهالی محل به این مشکل پی بردند ودر آن زمان با مشورت یکدیگر صندوق اموات را تآسیس کردند تا قدری از آلام ونگرانی های صاحبان عزا بکاهند تشکر می شود که شاید در آن زمان تنها راه چاره چنین بود انصافاً این صندوق خدمات زیادی را انجام داد وامید است همچنان به کار خود ادامه دهد چون برگزاری مراسم سبک روزسوم باز هم هزینه های زیادی دارد که کمک صندوق همانند گذشته می تواند تاثیر گزار باشد وانشاءالله خداوند به همه اعضا ودست اندر کاران این صندوق جزای خیر عنایت کند. 
درپایان از بزرگان ،جوانان ،اعضای محترم شورای اسلامی ودهیار محترم انتظار داریم با فرهنگ سازی زمینه های برگزاری مراسم سبک روز سوم را فراهم نمایند تا برای کسانیکه توانای برگزاری آن را ندارندباعث شرمندگی وخجالت نشود ودرپایان برای همه اهالی محل سلامتی ،خوشوقتی وشادکامی را آرزو مندیم . 
«انجمن خیریه امام علی (ع) سحاب رحمت روستای میانا


عملکرد سال 1393

کل مبلغ دریافتی:59924150ریال

1-اعضای ثابت صندوق:22850000ریال

2-قلک:21879150ریال

3-اعضای متفرقه:11270000ریال

4-عوارض اشک رود:3925000ریال

هزینه های صندوق

کل مبلغ اهدایی:68300000ریال

1-کمک به افراد بیمار:(13نفر) 36000000ریال

2-افراد کم درامد:(4نفر) 8000000ریال

3-بی سرپرست و بد سرپرست:(5نفر)10000000ریال

4-نیازمند و بی بضاعت:(3نفر)9000000ریال

5-عیدی به افراد کم درامد:(15نفر) 5300000ریال


عملکرد سال1394

1-درامد حاصل از کمکهای نقدی مردمی:10983000ریال

2-درامد حاصل از اعضای متفرقه:20534000ریال

3-درامد حاصل از جمع اوری قلکهای خیریه:30396000ریال

4-درامد حاصل از سود سپرده بانک:5300000ریال

5-مانده موجودی سال93 :70247797ریال

جمع کل:150691402ریال


هزینه ها

1-کمک بلا عوض به 7نفر نیازمند:10900000ریال

2-کمک بلا عوض به 16نفر بیمار:40600000ریال

3-کمک بلا عوض به 2نفر برای خرید جهیزیه:10000000ریال

4-کمک بلا عوض به 2نفر برای خرید لوازم منزل6500000:ریال

5-کمک بلا عوض به 17نفر بمناسبت نوروز:9400000ریال

جمع کل:90090000ریال



عملکرد سال1395

1-درامد حاصل از کمکهای نقدی مردمی:4105000ریال

2-درامد حاصل از اعضای متفرقه:6385000ریال

3-درامد حاصل از جمع اوری قلکهای خیریه:4535320ریال

4-درامد حاصل از سود سپرده بانک:376359ریال

5-مانده موجودی سال93 :4213149ریال

جمع کل:19614828ریال


هزینه ها

1-کمک بلا عوض به 15نفر نیازمند:4100000ریال

2-کمک بلا عوض به 17نفر بیمار:10250000ریال

3-کمک بلا عوض به 2نفر برای خرید جهیزیه:10000000ریال

4-کمک بلا عوض به 2نفر برای خرید لوازم منزل:6500000ریال

5-کمک بلا عوض به 17نفر بمناسبت نوروز:1500000ریال

جمع کل:17650000ریال